Rakentelu Foorumi

Qrolle, Elecraft, Atmel, Pic, LC-Meter, OBD2, Robotit, yms yms
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:39 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ATMega 16 Sisäinen kello.
ViestiLähetetty: La Tammi 20, 2007 4:49 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 27, 2006 3:59 pm
Viestit: 1
Tervehdys kaikille. Hienoa, että tällainen keskustelupalsta löytyy kilellä suomi...

No asiaan. Olen tässä jo pidemmän aikaa yrittänyt saada aikaan vaikka mitä ATmegalla, mutta mikän ei tahdo ottaa onnistuakseen. Esimerkiksi LCD näyttöä en saa alustettua, vaikka kuinka yrittää, samoin sarjanarua ei saa yhteyteen tietokoneeseen. Jonkun laista puppua koneelle tulee, kun atmellilla sitä lähettää, mutta mitään fiksua ei tule.

Olen etsinyt vikaa monestakin eri paikasta, ja olen alkanut kallistua sisäisen kellon tarkkuuteen. Eli Olen konffanut piirin fusebiteillä käyttämään sisäistä kelloa, muistaakseni 6 tai 8 Mhz:n.

Nyt alkaa mietityttämään, että jos kello ei käykkään tarkoin oikeaa aikaa, ei taida kättelyt LCD:n tai PC:n kanssa toimia ihan halutulla tavalla? Kertokaahan viisaammat onko Atmellin sisäinen kello kuinka tarkka? Vai kannattaako Fuset laittaa niin että Mega käyttäisi ulkoista kelloa (tällä hetkellä 12Mhz)

Viljami

_________________
Atmega 16... ja sillee


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 24, 2007 1:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 10:32 pm
Viestit: 6
Tervehdys,

AVR:n sisäinen oskillaattori ei ole kovin tarkka, muistaakseni heitto voi olla useita prosentteja. Tämä on mahdollista kyllä kalibroida, mutta edelleenkään tarkkuus ei ole kiteen veroinen. Mikäli ulkoisen kiteen käyttäminen on mahdollista, se on enemmän kuin suositeltavaa. Paljon mahdollista että kuvailemasi ongelmat sarjaliikenteessä johtuvat juurikin tästä..

LCD-näytöstä on vaikea sanoa mitään tuntematta tarkemmin mikä näyttö on kyseessä. Kuitenkin sama pätee tässäkin: ajoituskriittiset toimenpiteet eivät ole luotettavia missään määrin sisäisen oskillaattorin kanssa (nopeudesta tuskin asia voi jäädä kiinni).

Toivottavasti auttaa..


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com