Rakentelu Foorumi

Qrolle, Elecraft, Atmel, Pic, LC-Meter, OBD2, Robotit, yms yms
Tänään on To Maalis 28, 2024 2:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Loka 20, 2006 12:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 24, 2006 9:33 am
Viestit: 53
Paikkakunta: Riihimäki
Olen ottanut muutamia kuvia eri vaiheista tuon OH3TM:n K2 rakentamisesta, jotka löytyvät tältä:

http://koti.mbnet.fi/oh3fp/Elecraft%20K2/

Vieä asennan ainakin 160m option ennen lopputestausta.

Make OH3FP

_________________
Life is too short for QRP !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 20, 2006 6:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 10:59 am
Viestit: 210
Paikkakunta: Pieksämäki
Siistin näköistä työtä. Kyllä saa TM hienon rigin!

Eikun vaan sitkeesti loppuun saakka. Ja niiden fillterien säädössä kannattaa käyttää aikaa huolella.

73 Jukka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Kiitos Jukka OH4MFA
ViestiLähetetty: La Loka 21, 2006 11:17 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 24, 2006 9:33 am
Viestit: 53
Paikkakunta: Riihimäki
Sinun sivuillasi kun on hyviä kuvia K2 rakentamisesta niin ne ovat auttaneet mm. toroidien käämimisessä yms.

Hieno sarja rakentaa kun ohjeet ovat kattavat ja osat käyvät sen suuremmin ihmettelemättä.

Kun mainitsit toroidien käämimisestä sivuillasi niin totesin saman kun käämin noita RF levyn keloja eli kun alkuun pääsee niin yht äkkiä huomaa, että joko ne nyt loppui HI.

Nyt kysyn, että mitä pitää ottaa huomioon niitä suotimia säätäessä ?

Entä miten parhaiten saa taajuuden säädettyä kohdalleen ?
Mulla on HP:n taajuuslakin käytössä mutta epäilen sen tarkkuutta.

Amatöörihän haluaa rigin kuin rigin olevan alle 1Hz taajuudeen tarkkuuden ?

Alkaa syyhyttämään itseäkin hommata tuo K2 kun sen rakentaminen on oikeasti HAUSKAA.

Tosin JUMA perheen laitteet ovat myös upeita rakennettavia.

73 Make OH3FP

_________________
Life is too short for QRP !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 21, 2006 5:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 10:59 am
Viestit: 210
Paikkakunta: Pieksämäki
>Nyt kysyn, että mitä pitää ottaa huomioon niitä suotimia säätäessä ?

Ihan ohjeen mukaan. Alkuun ne tuntuu hankalilta, mutta kun sen homman hoksaa niin se käy aika kätevästi. Spectrogram softa on suuri, ellei peräti välttämätön apu, ei tarvitse korvakuulolla viritellä. Sen käyttöön virityksessä on ohjeet Elecraftin sivuilla. Kaistanleveyksiä valitessa kannattaa varmaan aloittaa suositelluista ja sitten jos käyttäjä myöhemmin haluaa niitä säätää sehän onnistuu.

http://www.elecraft.com/Apps/new_fil_do ... r_apps.htm

>Entä miten parhaiten saa taajuuden säädettyä kohdalleen ?
>Mulla on HP:n taajuuslakin käytössä mutta epäilen sen tarkkuutta.

Itse käytin KEC:ltä lainattua taajuuslaskuria 4 MHz virityksessä. En tiedä kuinka tarkkaan sillä sai, mutta suurinpiirtein jaksolla ollaan. Tähänkin on joku ohje "Application Note: Calibrating the K2's 4 MHz Master Oscillator" jossa ei tarvita edes mitään mittalaitteita. Ainoa hankaluus on löytää semmoinen tarkka taajuusstandardi bandilta. Itse en ole moisiin törmännyt.

http://www.elecraft.com/Apps/K2%20C22%2 ... 20Note.pdf

73 Jukka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 23, 2006 1:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:45 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Seinäjoki
Hienoja kuvia ja hienoa että saadaan yksi kunnon rigi lisää suomeen.
Taajuus ainakin mun rigissä hieman muuttuu kun rigi lämpeää.

Eli kun laitan kylmiltään päälle esim 80m:llä niin näyttö on pari-kolme kymmentä hertsiä ylempänä kuin oikea taajuus.. noin puolituntia virrat päällä (ei lähetystä) niin se siirtyy oikeaan kohtaan.
Ja ohjeessakin sanottiin että radio pitää olla lämmin kun taajuus säädetään.


Minä säädin taajuuden näin, että molemmissa TP1 ja TP2 mittapisteissä oli sama lukema.:
Lainaa:
The N6KR Method for setting the 4 MHz reference oscillator

(This is the unedited text from Wayne's original post to the Elecraft Reflector on 8/20/03)

All of the methods that have been described for calibrating the K2's 4-MHz oscillator will work. But I use a different technique that allows C22 on the Control board to be set to precisely the correct position, with no guesswork.

This method relies on the following simple observation. If you tune in an on-air signal at a known frequency, the difference between the *measured* VCO and BFO (using CAL FCTR) *must* equal that frequency, or C22 is not set correctly. (Actually, this holds for 160-17 m; on 15-10 m it's the sum, or VCO + BFO, that must equal the signal's frequency. But it's easier to do the adjustment of C22 on 17 m or lower because you don't have to do any math at all, as I'll explain below.)

Here's the procedure. It requires revision 2.XX firmware, and assumes you have already done Alignment and Test, Part II, at some point. The K2 should also be allowed to come up to room temperature.

1. Tune in a signal at a known frequency. Use one that's at an *exact* kHz boundary, so you can easily see when the VCO and BFO readings match in step 2. (I use WWV at 10, 15, or 20 MHz.) Use USB or LSB mode rather than CW, so that there will be no CW receive offset. In the case of a K2 I was calibrating, the VFO read 10000.17 when the signal was tuned in perfectly. If it had read 10000.00, no further improvement would have been possible.

TIP: Zero-beat the carrier precisely, or listen to a voice signal and adjust the VFO for the best quality. The more accurately you tune in the signal, the more accurately you'll be able to set C22, below.

2. Run CAL FCTR. Now alternately move the K2's internal counter probe between TP1 (VCO) and TP2 (BFO), adjusting C22 in small increments until the kHz and Hz digits at the two test points match as closely as possible. In my case, the two readings matched at 14913.60 and 4913.60. The difference is exactly 10000.00--the frequency of the on-air signal.

3. Put the counter probe on TP1 (VCO), switch to 40 meters, and run CAL PLL.

4. Put the probe on TP2 (BFO) and run CAL FIL. For each operating mode, vary each filter (or BFO) setting up 1 count, then back down, to force the K2 to take a new BFO measurement for each and store it in EEPROM.


The VFO dial should now be very well calibrated.

If we get a lot of positive feedback on this method, we'll post it as an application note.

73,
Wayne
N6KR




Tuolla omat k2 rakentelu kuvat:
http://www.oh6kw.net/stuff/k2/

_________________
Elecraft K2 #5272


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Hyviä kuvia Make
ViestiLähetetty: Ma Loka 23, 2006 1:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 8:25 am
Viestit: 111
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kiva katella hyvää työn jälkeä. Mä säätelin kenwoodin taajuuslakimella ja annoin myös radion olla rauhassa ensin päällä ennen säätöjä. En oo kyllä kysynyt 3699:ssä, että olenko jaksolla HI ?

Suotimet säätelin vaan ohjeen mukaan ja ihan hyvltä kuullostaa. Onkohan kellään mielipiteitä taikka kokemusta tuon spectogrammin kanssa touhuamisesta. Kaistanleveydet on omassani suositellut ja ihan hyviltä tuntuvat.

72 de Jussi OH3RF

_________________
K2 #4085


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 23, 2006 6:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 10:59 am
Viestit: 210
Paikkakunta: Pieksämäki
>Minä säädin taajuuden näin, että molemmissa TP1 ja TP2 mittapisteissä oli sama lukema.:

Mitä OH6KW käytit taajuusstandardina? Vai tarvitseeko se semmoista?

>Onkohan kellään mielipiteitä taikka kokemusta tuon spectogrammin kanssa touhuamisesta.

Itse olen käyttänyt Spectrogrammia ja sillä olen saanut mielestäni hyvin nuo filsut kohdilleen. Nyt ei edes paljon jakso muutu, kun vaihtaa filtteriä. Ja kapeimmallakin "100 Hz" kuuluvat DX:t, jos kuuluvat leveämmälläkin. On tosi hyvä DX-pileupeissa.

73 Jukka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 25, 2006 4:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 24, 2006 9:33 am
Viestit: 53
Paikkakunta: Riihimäki
Pistin lisää kuvia sivuilleni mm. K100 rakentamisesta.

Make OH3FP

_________________
Life is too short for QRP !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 02, 2006 4:56 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:45 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Seinäjoki
oh4mfa kirjoitti:
Mitä OH6KW käytit taajuusstandardina? Vai tarvitseeko se semmoista?

73 Jukka


Taajuusstandarina oli kerhomme kenwood ts-570dg.
ja mielestäni filttereitä ei saa millään korvakuulolta kohdilleen. Spectrogram on "välttämätön" jos priimaa tekee :D

_________________
Elecraft K2 #5272


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Onneksi olkoo K2 rigistä
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 1:18 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 6:10 pm
Viestit: 207
Paikkakunta: Kortesjärvi
Täältäkin lämpimät onnittelut :lol:



T: Teemu OH6HGN

_________________
73" DE OH6HGN Teemu
KP13MG / 635
QROlle s/n 65
K2 s/n 05109


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com